Wszystkiego najlepszego dla naszych pociech świętujących w tym miesiącu urodziny!

RADY DLA RODZICÓW DOTYCZĄCE ROZWOJU JĘZYKOWEGO DZIECKA

Rodzicu!

1. Mów, mów i jeszcze raz mów.
U dziecka pozbawionego kontaktów werbalnych nie rozwinie się mowa. Mów wyraźnie językiem dorosłych, używaj prostych zdań. Różnicuj ton i intonację głosu. Często zwracaj się bezpośrednio do dziecka i dawaj mu czas na odpowiedź. Różne sytuacje domowe wykorzystaj do mówienia. Przy ubieraniu dziecka nazywaj części ciała i rodzaje ubrania, przy jedzeniu wprowadzaj nazwy pokarmów, a także ich cechy ( słodki, kwaśny, gorzki itp.). Podczas prac domowych opowiadaj dziecku, co właśnie robisz.
2. Dbaj o prawidłowe żucie, gryzienie i połykanie.
Karm dziecko piersią, (jeśli to tylko możliwe), a potem łyżeczką. Ssanie piersi to doskonałe ćwiczenie aparatu artykulacyjnego. Ogranicz używanie smoczka, wprowadzaj pokarmy o twardej konsystencji ( marchewkę, jabłko, skórki od chleba), gdy tylko zaczynają się wyrzynać ząbki.
3. Zwróć uwagę jak dziecko oddycha czy nosem, czy ustami podczas snu i milczenia. Jeżeli dziecko ma otwarte usta jego żuchwa układa się nienaturalnie i zmienia się ułożenie języka. Daje to w konsekwencji wady zgryzu jak również wady wymowy. Dzieci takie częściej się przeziębiają.
4. Zwróć uwagę na słuch dziecka, jeśli coś cię niepokoi skontaktuj się z lekarzem.
Zwracaj uwagę na odgłosy codziennego życia i zadawać dziecku pytanie, „ Co to jest”. Szukajcie razem źródła dźwięku. W ten sposób kształcisz jego uwagę słuchową.

„Nie ma nic lepszego niż język, który jest łącznikiem życia społecznego, kluczem do wiedzy (…)”
Ezop

Dyżur logopedy – Niepubliczne Przedszkole Językowe „Promyczek”,

  • ul. Drużbacka 2, Przemyśl.
    mgr Iwona Marek
    Czwartek: 10.30 - 11.30
    Indywidualne konsultacje dla rodziców:
    Ostania środa miesiąca (co dwa miesiące), godz. 15.30 - 16.30, tj. 25.11.2015; 27.01.2016; 30.03.2016; 25.05.2016.
  • ul. Żwirki i Wigury 7
    poniedziałki i czwartki

 

Logopeda zajmuje się między innymi:
• Profilaktyką logopedyczną;
• Kształtowaniem mowy dziecka;
• Kulturą żywego słowa;
• Diagnozą i terapią mowy dzieci, młodzieży i dorosłych w różnych przypadkach.